Itse olin mukana keskustelemassa aloitteesta Varusmiesliiton kokouksessa Tampereella elokuussa Kauhavan varusmiestoimikunnan puheenjohtajan roolissa. Ajattelin, että saisimme kasaan hyvinkin nuo vaadittavat nimet. Nyt näyttää huonolta. Muuten en ole aloitteen tekemisessä tai muutenkaan ollut siinä mukana. En ole edes allekirjoittanut sitä vielä - tulen kuitenkin allekirjoittamaan.
Mediassa aloite ei ole saanut näkyvyyttä vielä lähes yhtään - ainakaan itse en ole huomannut suurempia otsikoita. Aloite tarvitsee ehdottomasti mediatilaa, mutta se tarvitsee myös ruohonjuuritason eli varusmiehet tekemään töitä sen puolesta. Kovinkaan vaikeaa ei pitäisi olla allekirjoittaa aloitetta, joka mahdollisesti laiksi tullessaan toisi rahallista etua.
Moni palveluksensa suorittanut tai suorittava kuitenkin taitaa ajatella, ettei laki ehdi astua voimaan ennen kuin kotiutuminen koittaa. "Ei siis minun ongelmani, koska se ei hyödytä minua", moni ajattelee. Ehkä siis tulevat varusmiehet tulisi mobilisoida kirjoittamaan aloitetta. He eivät taida kuitenkaan uhrata vielä ajatuksen ripaustakaan palvelusajalle, joka tosin pian koittaa - ennemmin tai myöhemmin. Myös jo palveluksensa suorittaneet eivät liiemmin tuhlaa aikaa enää kurkkusalaattien muistelulle; aloite jää samasta syystä allekirjoittamatta kuin nykyisilläkin varusmiehillä: se ei minua hyödytä.
Harmillista mutta totta. Toivon Varusmiesliiton saavan kasaan vaadittavat 50 000 nimeä. Aloitteen voi allekirjoittaa helpohkosti kansalaisaloite.fi-palvelussa. (https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/623)
Ja ohessa inttikuvia virallinen inttikuvaviikon kunniaksi palvelusajaltani, joka oli siis 7.1.2013-18.9.2013.
Terveisin lääkintäkorpraali Järvenpää
![]() |
| Leirillä huhtikuussa 2013. |
![]() |
| Tj1-päivän ilta |
![]() |
| Leiriä leiriä. |
![]() |
| VMTK-puheenjohtajan tunti ja uudet alokkaat. |
![]() |
| Pitämässä puhetta tulojuhlassa VMTK:n pj:nä. |





Ei kommentteja:
Lähetä kommentti